Reis- & wandelverslagen
Bella Tola

Zomervakantie 2008 - 10.08.2008

Extract uit het reisverslag "2008 - Fiesch-Zinal"

Papa gaat meet met de dagtocht die door het hotel georganiseerd is. Deze tocht start vanuit Tignousa, het bovenstation van de funiculaire van St.-Luc (met de funiculaire overbruggen we ongeveer 500 m). Boven aangekomen nemen we het pad richting Cabane Bella Tola. Vanaf de cabane is het bekende Hotel Weishorn te zien (tijdens onze panorama-wandeling St.-Luc-Zinal, zullen we dit bekende hotel, dat enkel te voet bereikbaar is, passren). Vanaf Cabane Bella Tola is het quasi continu stijgen. We nemen uiteindelijk het pad dat zigzaggend naar het midden van de graat tussen de Rothorn en Bella Tola gaat.

Naarmate we stijgen komen we we terecht in een landschap met grillig gevormde, zandkleurige rotsen. Dit specifieke, dor en zuiders aandoend landschap met op de achtergrond o.m. de Bishorn (waar we met de verrekijker alpinisten op een rijtje richting de top zien stappen), levert een heel apart en mooi beeld op.

Als voorbereiding op de wandeling, had ik de beschrijving gelezen in de Cicerone-gids, waar het stukje graatwandeling tussen Rothorn en Bella Tola beschreven staat als "... along the rather exposed ridge...". Ik had me er dus op voorbereid dat eens aangekomen op de graat, m.n. hoogtevrees me parten zou kunnen stelen en ik voor de wandeling tussen Rothorn en Bella Tola zou moeten passen. Die voorkennis speelt dan wellicht ook al psychologisch mee... en ja hoor, ik heb een kort deel van de graatwandeling gedaan, maar ben dan toch op m'n stappen teruggekeerd.

De Intersoc-groep waarmee ik op stap was, is verder gegaan. Ik ben vervolgens langs hetzelfde zigzag-pad naar beneden gegaan, om dan via Pas du Boeuf hen tegemoet te gaan. Voor mij was dit dus terug een extra stuk klimmen. Ongeveer halverwege tussen Pas du Boeuf en Bella Tola ben ik de groep terug tegen gekomen.

Voor het vervolg van de wandeling zijn we wat afgeweken van de courante wandelpaden. Via o.m. Lac de l' Armina zijn we uiteindelijk terug uitgekomen op het pad waar een planetenwandeling kan gevolgd worden. We passeren het bijbehorende observatorium om kort erna terug in Tignousa te staan.

Spijtig dat ik de graatwandeling naar Bella Tola gemist heb, maar zelfs zonder dat was dit een schitterende wandeldag. Misschien ooit nog eens te herdoen, maar dan onmiddellijk via Pas du Boeuf en zo naar de top. Mogelijk is dat voor mij een betere manier om te 'acclimatiseren' en dan uiteindelijk toch de graatwandeling naar de Rothorn te durven doen.